maandag 13 september 2010

11 september 25 km Gonzar gite

Insalata mixta, gegrilt vlees, taart Santiago

De tent waar ik in lig, staat verkeerd ik lig erg schuin. na 3 keer wakker geworden te zijn, besluit ik de tent te verplaatsen, dat gaat makkelijk met zo'n koepeltentje. Pikant detail is wel dat ik altijd naakt in mijn tent slaap, dus naakt loop ik met het koepeltentje door de tuin. Ik ben alleen de herdershond vergeten die even verder aangelijnd ligt in de tuin. Die meteen volle kracht aanslaat. Ik duik de tent in, en durf geen lawaai te maken, en hoop dat hij rustig wordt, ondertussen maar naar dat beest seinen, ik ben het, je kent mij, niks aan de hand! Het helpt weinig. Wat duurt dat geblaf lang zeg, ik hoop niet dat de baas komt kijken en de verplaatste tent ziet. Het allemaal uitleggen lukt mij ook niet 1, 2, 3 in het Spaans. Eindelijk is hij rustig, muisstil probeer ik in mijn slaapzak te komen. Af en toe klinkt gegrom buiten de tent. Dat wordt wat als ik plassen moet :-( Tot mijn verbazing slaap ik door tot mijn wekker afgaat. Ik hoefde niet naar de wc vannacht. Zodra ik de tent uitkomt slaat de herder weer aan. Affijn als ik later de tent terugzet heeft niemand wat gemerkt behalve de herder. In Spanje heb je officieel de Camino gelopen als je de laatste 100 km loopt. Dus vele Spanjaarden beginnen 1 stad voor het dorpje waar ik nu slaap Sarria, wat 103 km of zo voor SdC ligt, en lopen dan in een week door SdC. Ik heb ze Blitz-pelgrims genoemd. Dus nu is er een ongelooflijke mensen massa op de Camino. Allemaal schoongewassen frisgestreken pelgrims die er flink de pas inzetten na elke 2 a 3 km zijn er barretjes, de commercie draait op volle toeren het doet mij aan Le Puy en Velay denken. De Camino loopt door schilderachtige dorpjes waar regelmatig koeien doorheen lopen even later haal ik zelf een kudde Hollands stamboekvee in die ''verweid'' wordt. De koeienpoep ligt overal op de straat. Verder is de natuur uitbundig aanwezig, groen gras, bomen struiken. Alleen door de grote aantallen pelgrims zie je door de bomen het bos niet. Ik ga 7 km na het eindpunt van deze etappe door. Dan heb ik mijn 25 km gehaald en ik verwacht dat de grote meute op het eindpunt stopt. hetgeen zo is. Na het eindpunt is de Camino leeg. Nu voel ik wel dat de Camino vals plat loopt. Ze stijgt en daalt voortdurend de laatste 5 km eist dat zijn tol samen met de warmte. Het lopen gaat moeilijker en zwaar. Ik ploeter door naar Gonzales Mijn eindpunt. In de gite ontmoet ik zowaar een Hollander Luck, die net als ik in Holland, Eindhoven, begonnen is. Hij op 1 juni gestart en hij is over Vezelay gelopen gebruik maken van B&B en gites. De eerste keer dat ik een Hollander tegen kom die het net als ik helemaal lopend doet in één keer. Hoewel onder de 60 is hij net met pensioen (eigen bedrijf en zo) de reden dat hij besloten heeft de Camino te lopen. De gite ziet er schoon uit ik heb goede hoop op een beetvrije nacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten