donderdag 3 juni 2010

3 juni 8ar s Seine 25 km Gite de Pelerin

Salade de tomate au feta, Bavette avec echalottes, creme caramel (heerlijk die menu du jours)

Daar zit je dan buiten om 8 uur in de avond 23 graden. De dagen worden steeds zonniger ik ben blij met mijn strooien hoedje. Grappig, de laatste week merkte ik bij mezelf, bij het wakker worden, een bepaalde spanning en een gevoel van, weer een dag lopen! Wat erger was als ik de dag ervoor alcohol had gedronken (ja dat ene glaasje). Vanmorgen was het weg, wat heb ik losgelaten? Mogelijk mij druk maken over kaarten. Op de kamping stonden veel buitenlanders, Nederlanders en Engelsen. Ik vind Engelsen prachtig volk, mijn overbuurman kwam tijdens het inpakken van mijn rugzak naar mij toe en vroeg uiterst beleefd en bescheiden en met een prachtig Engels accent ''would you like a cup of coffee or tea before you go?'' Niet te beschrijven wat dat soort spontane reacties tegenwoordig met mij doen, gevoelens van dankbaarheid voor het gebaar, oprechte blijdschap, een soort verbondenheid en ook gedachten van moet jij ook eens doen bij iemand. Terwijl ik doorging met inpakken werd er een mok thee in het gras gezet. Na het inpakken was de thee mooi afgekoeld en even overgelopen en al drinkend een praatje gemaakt. Over mijn pelgrimage, zijn vakantie mijn tent zijn tent, mooi om zo spontaan te kunnen contacten met een wildvreemde! Lunch op het terras, gebruik gemaakt van de service de pain, veel vragen of ik op weg was naar SdC. Mijn piepkleine tentje viel wel op tussen al die grote bungalowtenten, campers en caravans. Op pad met wel 5 verschillende kaarten, de eerste 5 km dorst ik wel aan een vaag landweggetje te nemen. Na een uur moest ik toegeven dit gaat verkeerd, dit pad gaat de verkeerde kant op. Ik zou uit moeten komen bij een brug over een kanaal en een tunnel onder een spoorlijn, nou dat ging zo niet lukken! Op goed geluk over het prikkeldraad door een leeg weiland op het kompas en waar kom ik uit Jawel!! Bij de brug en de tunnel, is het mijn richtingsgevoel en timing of hulp van bovenaf? Het werkt in ieder geval als een tierelier! De rest van de dag veel asfalt en auto's daar ontkom je niet aan als je met een 1:100000 loopt. Maar de zon scheen vrolijk het was lekker warm loopweer. De bedoeling was om in Bar s Seine naar kaarten te gaan jagen en afhankelijk van de tijd door te gaan naar Celles s Ource of Les Riceys afhankelijk hoe ik mij zou voelen. In Bar de juiste kaarten gevonden, ik moet mijn route gaan verleggen want mijn voorgangers zijn op het laatste moment over Avalon naar Vezelay gegaan liftend. Ik wil het lopend proberen. Dus ik naar de VVV met vragen over kampings. Wat bleek? Alle kampings waren gesloten in de plaatsen waar ik de komende 2 nachten wil overnachten :-( en de kamping in Bar zelf, pas de camping ici. En dan blijven lachen hé! Maar ze wist wel iemand begreep ik. Zij bellen, ik hoor wat over Pelerin en emergency en ze zegt ik heb een plaats voor je bij een gite voor pelerin, is niet duur. Oke maar hoe de komnede dagen door (door de internet cultuur weten de meeste VVV's ook niet meer precies waar de kampings zijn) dus ik noem een paar plaatsen. Zegt ze oh daar ken ik wel een paar Gite de Pelerins. Nou die gaan we morgen dan maar uitproberen. Wat blijkt de gite hier is het plaatselijk initiatief van een boerenfamilie (Normand) die voor pelgrims een kamertje met douche en wc beschikbaar hebben. Ongelooflijk dat ik daar zomaar tegenop loop! Ik ontmoet vandaag alleen maar aardige behulpzame mensen. Kosten minimaal €5,- als bijdrage voor restauratie van de kerk. Ik ben in de kerk geweest en het was echt een kerk met uitstraling. Bedankt nog Edwin dat je uitgelegd hebt hoe een Pelgrimskerk te herkennen. Want ik herken ze nu regelmatig. Er staan er aardig wat hier.

1 opmerking:

  1. Ha reiziger. Ieder avond laat kijk ik even op deze site, en meestal heb je dan net 1 of 5 min geleden een stukje geplaatst. Leuk! Moet alleen wel eens op Google Maps gaan kijken waar je nu ergens uithangt, want geen idee of je al in Frankrijk loopt of nog in Belgie.
    Heb je al eens een dag gelopen terwijl je focus lag op het landschap en wat er vroeger allemaal niet gebeurd was (vorige levens energie oppikken of voelen wat het landschap je wil vertellen over de geschiedenis.) Leuke oefening! Ben je al afgevallen? Goede reis! Ik reis in gedachten mee vanachter de peecee :) xx Marianne

    BeantwoordenVerwijderen