dinsdag 29 juni 2010

29 juni 18 km Arlanc kamping

Pave de Boeuf avec foum d'Ambert

Vandaag een kort trace, als ik de Route National volg 16 km. Alleen die loopt ook langs de kamping van Ambert dus ik weet hoe druk die is. Die ga ik zoveel mogelijk vermijden als het even kan, dan maar 2 km meer lopen. Hoewel de zon niet schijnt is het al benauwd, ik besluit mijn broekspijpen op te rollen bij het laatse huis van Ambert. Het valt mij op dat de vrouw die wegrijdt een hoofddoekje heeft, gemengd huwelijk in Frankrijk? Als ik langs loop spreekt de man mij aan, enthousiast ratel de ratel. Kan het een beetje volgen, waar kom je vandaan?, Pay Bas. Oh er zijn veel Hollanders hier. Ik heb op een vrachtwagen gereden en ben gestopt op mijn 62e, snap ik dat hij zegt. Dan; attendre une minute en hij loopt weg en smoest wat door het raam. Na een minuutje komt hij terug met krantepapier. Krijg ik in mijn handen geduwd. Er zit een soort dunne pannekoek in vele malen gevouwen met gekruid gehakt ertussen en lekker!! Glunderend kijkt hij mij aan, je Turkique! Versta ik, eet maar op waar je wilt, Bonjour! En hij gaat in zijn tuin werken al smikkelend werk ik mij lopend door de gevouwen pannekoek heen wat is dat spul lekker zeg. Goed gekruid een beetje heet, ook lekker vet (kan ik wel hebben al mijn afritsbroeken zijn onder de hand 2 maten te groot zoveel ben ik afgevallen) goed van smaak. Het bevalt goed om weer over de kleine weggetjes te lopen. Weinig verkeer veel natuur. Na 9 km ontkom ik er niet aan even 2 km Route National lopen, de zon is gaan schijnen en ik kan niet bij mijn hoed, dan moet mijn hele rugzak af en hij zit net zo lekker! De zon brand op mijn hoofd auto's suizen voorbij en ik voel de zweetdruppels onder mijn shirt over mijn bast lopen. Waar blijft die afslag nou??? Eindelijk eraf een auto passseert mij de bestuurster zie ik glimlachend naar mij kijken. Een kwartiertje ik neem een afslag een auto achter mij ook. Ik hoor aan de motor dat hij waarschijnlijk bij mij gaat stoppen en dat klopt, zelfde vrouw. Die heeft zin in een praatje. En ja hoor, kaart erbij adviezen vliegen voorbij, beschrijving waar de kamping ligt. Ik raakte haar in haar zwakke plek, ze bleef glimlachen naar mij, komt natuurlijk door mijn pasgeknipte haar . Deze dag heeft een hoog socio-babbel gehalte komt goed uit het is toch een korte route. Om 3 uur kom ik Arlanc binnen, ze hebben een prachtige 12e eeuwse Romaanse kerk, een plaatje heb er wel een half uur gezeten. Er hing wel veel verdriet in die kerk, zag ook beelden van vechtende mensen en een vrouw werd opgehangen (ik?). Kreeg ik er gratis bij, was allemaal niet zo heftig als in Vezelay. Liep wel de hele tijd met het deuntje in mijn hoofd ''breaking up is hard to do'' Op de kamping kreeg ik versterking van 2 Belgen die naar Barcelona fietsen. Het gerommel wat al de hele middag te horen was, werd rond 5 uur een fikse regenbui. Maar toen had ik al een lift geregeld terug naar de stad, had mijn poncho al meegenomen. Morgen een langere tippel, 25 a 30 km

Geen opmerkingen:

Een reactie posten