donderdag 19 augustus 2010

18 augustus 20 km Logrono kamping!!

Salade van ei, hamsoorten, asperge en olijven, varkensvlees in stoofpot, fruttas na

Stel je voor ik besluit om 1 mei aan mijn pelgrimage te beginnen. In Amsterdam is een echtpaar, Jacqueline en Ab, wat de Spaanse Camino wil lopen, ergens in augustus. Enkele weken voor hun vertrek vindt Jacqueline mijn blog en leest hem regelmatig. Ze kent het boek van Shirley Maclean en leest mijn gelijksoortige belevenissen en is geinteresseerd. Wat is de kans dat wij elkaar ontmoeten? Op de Camino worden de meest onwaarschijnlijke toevalligheden realiteit! Na een karig ontbijt, dorpje heeft geen bakker, stap ik in het volgende dorpje in een bar om een spaanse sandwich te kopen en een kop thee, in de bar wordt leuke miziek gedraaid. Het raakt me, ontroering, tranen, welt in mij op, ik weet dat als de emoties zo dicht onder de oppervlakte zitten er meestal wat te gebeuren staat. Er komt een echtpaar aan, hij spreekt onvervalst Amsterdams. Ik zeg, dat heb ik lang niet gehoord. We raken in gesprek zij lopen net een kleine week. Zij zegt, ik ken je want ik heb je blog gelezen, ik herken je hoed! Zoiets kan alleen op de Camino! Jij ervaart allerlei dingen zegt Jacqueline , ze is ook erg aardig. Want ze voegt eraan toe, je lijkt in het echt jonger dan op de foto :-) Hij is Fries zij Noord Hollands, voor de verandering gaat het gesprek over reincarnatie. Hij is als Fries heerlijk sceptisch, zij nieuwsgierig. Aan het eind van het gesprek, er moet nog wat gelopen worden, wisselen we adressen uit. Ik bied een proefsessie aan, als ik terug ben in Holland. Zo'n onwaarschijnlijke ontmoeting KAN geen toeval zijn. Ik heb voor de verandering eens lopen nadenken en mij gerealiseerd dat ik momenteel veel beter in mijn leven pas, als Pelgrim, als in een groot deel van Franfrijk. Minder innerlijke strijd geeft minder groei, dat zou de reden kunnen zijn dat ik op de Spaanse Camino zo weinig vorige levens flashbacks krijg. De groei is even gestopt! In ieder geval op naar Viana daar kom ik rond half 12 aan en kan ik lunchen. Ik loop totaal 20 km vandaag en hoop in Logronos te kunnen kamperen en een rustdag te houden. 20 km dus voor 4'n daar, voor de echte hitte. De eerste 10 km loop ik in de ochtend weg, het landschap is onveranderlijk droog en dor met zijn eigen rauwe schoonheid, voor mijn oog heeft het wel iets van de Australische outback. Ik loop lekker en kom medepelgrims tegen. Het landschap wordt vlakker minder heuvelig maar wel met venijnige klimmetjes. Rond 12 uur Viana, nou het is wel de dag van ontmoetingen aan een terrasje zitten de Ier uit Roncevalles, Lorna de vrouw met WO I interesse met wie ik een halve sessie heb gedaan, en een Spanjaard uit de laatste gite in Frankrijk. Lorna vliegt me om de hals, de Ier moet even wachten. Of ik erbij kom zitten, ook is er een jonge Australier (toevallig geinteresseerd in WO I, energie trekt gelijksoortige energie aan realiseer ik mij nu) die ook het landschap hier op de Australische outback vind lijken. Nieuwtjes worden uitgewisseld, heb jij die en die nog gezien, waar is zus en zo gebleven? Leuk gezelschap, na het eten lopen we gezamelijk verder. Lorna wil even alleen met mij praten, de halve sessie op het pleintje heeft veel op zijn plaats gezet. Ze ziet in dat als ze intern orde op zaken haar carriere ook zal gaan lopen zoals zij het wil. Al wandelend praat ik heel wat af, ook met de Australische jongen. Wat hebben die Australiers toch een heerlijke layback mentaliteit. De laatste 10 km schieten lekker op zo. In Logrono gaan we uit elkaar ik zoek de kamping zij een gite. De eerste is nu eens dichtbij, hij doet mij denken aan mijn jeugd kampings in Spanje, stoffig en veel schaduw. Jammer wel 2 maal zo duur als een gite. Lange tijd geleden zeg, kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst gekampeerd heb. Pfoe wat ruiken mijn tent en slaapmatje muf. Het lukt mij om mijn schoenen bij een schoenmaker te krijgen, de in Le Puy aangezette hakken lopen na zo'n 800 km alweer scheef. Morgen kijken of ik een gaspatroon kan vinden. Er is wel kampinggas alleen niet met mijn aansluiting in het klein, of wel maar dan te groot voor mijn rugzak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten