maandag 16 augustus 2010

15 augustus 24 km Obanos gite

Stevig gevulde groentesoep (of was het toch een natte salade?) en vissoep vooraf, varkensvlees stoofpot met frite er doorheen, ananas na.

Zowaar een goede nacht geslapen, geen snurkers of mede pelgrims die al om 6 uur weg willen. Tegen 7 uur de eerste tekenen van activiteit. Onder het ontbijt een beetje kennis gemaakt met mijn mede gite-genoten. Ze komen zo'n beetje uit alle landen; Italie, Polen, Duitsland noem maar op. Allemaal vrij jong maar het is gezellig. Dit is een goede gite gebleken. Rond 9 uur weg. De eerste 2 uur lopen ik alleen maar door voorsteden Pamplona in. Al die verstedelijkte gebieden niks voor mij. Gelukkig is het zondagmorgen lekker rustig. Pamplona is een mooie oude stad, jammer genoeg is de kathedraal dicht, de route voert mij door de oude straten met statige gebouwen. En wel heb je ooit de bakkerijen zijn WEL open. Ik maak van de gelegenheid gebruik om wat lekkers te kopen. Tegen de tijd dat ik Pamplona uit begin te lopen zie ik een bekende Pamplona ingaan. De gehandicapte Duitser die naar SdC reist met een hand--aangedreven-rolstoel-fiets. Hoe bestaat het. Ik maak een praatje, althans hij praat ik luister. Hij heeft hele verhalen dat hij geen slaapplaats kon vinden. Daardoor overdag in slaap viel waarop de mensen dachten dat hij ziek was en hem naar het ziekenhuis brachten, waar ze hem niet wilden laten gaan en zelfs vastbonden. Pfoe hij maakt wat mee! Na enige tijd toch maar weer verder gegaan. Het loopt tegen 12'n tijd voor meditatie, yoga en lunch. Een tijdje al niet meer gemediteerd en yoga gedaan het was daardoor extra lekker. Doorgegaan ik moet een berg over des te hoger ik kom des te mooier het uitzicht. Pamplona wordt zichtbaar in de vallei die zich op een gegeven moment aan mijn voeten uitstrekt. Zwaar genieten. Het waait hier flink ik zie tientallen windmolens op de bergkammen staan. Op een gegeven moment ben ik boven op de Puerto del Perdon waar de Pyreneeen prachtig zichtbaar zijn. Het weer wordt ook beter, warmer meer zon. Ik ren de Puerto del Perdon aan de andere kant af. Letterlijk! een nieuwe techniek, ik verleng mijn stokken zodat ik ze ver vooruit kan steken en mezelf goed op kan vangen. Als ik daarna voorover ga leunen met mijn 16 a 17 kg rugzak kan ik de snelheid regelen door met mijn stokken, en armen, mijzelf in balans te houden en tegelijk het teveel aan snelheid te absorberen. Zonder stokken doe je dat met je knieen wat erg belastend voor ze is, met stokken en door op juiste manier voorover te leunen belast ik nauwelijks mijn knieen merk ik en ren ik echt de berg af in een fractie van de tijd. Om een uur of 5 kom ik Obanos binnen. De laatste halte voor Punta la Rey, een bekende stad. De meeste mensen lopen daarnaar door. Mij is al aangeraden in dat soort plaatsen vooral geen gite te nemen ivm de drukte. Bij Pamplona werkte het goed, nu zo te zien ook. Vlak voor Puenta la Rey staat een vrij mysterieuse 8-hoekige kerk staat. Het is onbekend waarvoor ze dient Tempeleirs-, bedevaartskerk of dodekapel en wie ze gebouwd heeft. In Frankrijk bij de energetische gite van Uharte Mix werd mij daar al de aandacht op gevestigd. Ik ga er maar eens aan voelen. Ik houd jullie op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten