vrijdag 23 juli 2010

22 juli 22 km Lascabane dormire dans L'Eglise

Ravioli uit blik, tomaat, Salade Nichoise, sardientjes.

Nou Cahors uitkomen valt niet mee voor de 2e keer in mijn even zit ik er helemaal naast. Ik verwissel noord met zuid en loop helemaal verkeerd. Eerst denk ik nog dat ik op de verkeerde brug zit hoewel er toch de rood/witte tekens van de GR65 staan. Denk ik maar dat blijkt een lokaal pad te zijn. Als ik dat door heb denk ik goed te zitten als ik de Lot maar blijf volgen. Na enige tijd dringt het tot mij door dat deze ipv links naar recht draait, dat kan toch niet? Eindelijk pak ik mijn kompas en dan valt het kwartje ik ga noord ipv zuid en sta aan de verkeerde kant van de stad. Ik Cahors weer in. Rond half 11 :-( loop ik de stad uit. Nu nog even die 22 km doen! Ik ben vergeten te melden dat het ook nog regent na weken zonneschijn, ik loop met mijn poncho aan. Omdat het warm is loop ik met afgeritste pijpen . Het water loopt algauw mijn schoenen weer in. Lange tijd niet gevoeld. Ik wilde niet in de Auberge de Jeunesse ontbijten, op die Franse ontbijtjes kan ik echt niet lopen. Ik dacht lekker buiten te kunnen eten. Maar ja door het dwalen en de regen duurde het tot half 12 tot voor ik een goede plek vond. En wat voor één! Een grote halfronde tent voor hooiopslag. Ik kon heerlijk in het droge en warme hooi zitten. Eerst lekker gegeten en toen toch maar even yoga gedaan kon het niet laten, de ingekorte 1 minuut versie. Na een uur gezeten te hebben bleef het toch echt regenen en kon ik geen reden bedenken om langer te blijven zitten. Ik moest toch nog een kleine 20 km doen. Natte poncho aan en lopen maar. Nat van binnen en buiten loop ik door. Door de regen is het wel lekker koel. Na zo'n 2 uur kom ik de eerste mede pelgrims weer tegen. Ze vertellen mij dat alle gites (er zijn er 2) in Lascabanes vol zijn en er is geen kamping weet ik. We zien wel. Door de regen zijn de paden een baggerzooi temeer daar vele mensen er al over gelopen hebben. Ik merk dat de modder in hompen, van zeker een halve kilo, onder mijn hakken blijft hangen. Die nieuwe profielen lijken wel modder aan te trekken! Irritant mijn schoenen lopen dan niet meer lekker, ze zijn niet stabiel en lopen zwaar. Elke keer als ik ze afschraap dan komt er geheid weer een modderig stuk. Binnensmonds vloekend ploeter ik door de bagger. Later wordt het gelukkig droog. Het is een herhaling maar het pad is weer erg mooi. Ik loop lekker te zingen. Halverwege de middag hoor ik 2 jongens achter mij zingen voor het eerst! Het klinkt fantastisch. Tegen 5'n loop ik Lascabane in. Er schijnt om 18 uur een mis te zijn voor pelgrims met voetwassen en al. Ik ga er maar eens naar toe. Er is ook een Hollandse priester aankomen lopen met een troep jongeren, hij vertaalt voor mij de mis, erg aardig. Na de mis, geen slaapplaats en geen restaurant. Maar de energie van de chemin begint te werken. De gite heeft een epiciperie waar je voor een zelf te bepalen bedrag mag nemen wat je wil en stelt een douche beschikbaar. En de priester zegt dat ik wel in de kerk mag slapen! Meer pelgrims-geluk kun je niet hebben. Ik lig nu aan de voeten van Maria in een klein leuk kerkje waar nog een paar kaarsjes branden en buiten zijn Fransen aan het zingen. Even later komt er een dame even de akoestiek van de ruimte testen, wat een kado'tjes allemaal! Ga maar eens slapen. En oh ja! Eind eerste week augustus kom ik in St Jean Pied de Port aan en mijn thee raakt op. Dus help en stuur (yogi)thee, een leuke brief mag natuurlijk ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten