vrijdag 2 juli 2010

1 juli 25 km Le Puy en Velay kamping

Noodrantsoen Nasi cashew noten en een biertje

Vandaag op naar Le Puy, mijn keelpijn is nog niet over, ik eet langzaam mijn ontbijt. Ik voel me redelijk energiek dus vooruit maar we zullen wel zien hoe het gaat. Nog in Allègro (2 ll'en ipv 1 gisteren alweer verkeerd gespeld) lunch gekocht wat een leuk plaatsje. Eerst 12 km naar St Paulien Daar zal ik voor 12 uur zijn dan kan ik water inslaan. De weg is redelijk rustig, vanaf Le Puy ga ik de GR 65 lopen en hoop dan een beetje van de auto's verlost te zijn. Het is dat het even moest, maar krijg er wel genoeg van. In St Paulien Om half 12 dat is dan 12 km in 2 uur en een kwartier, het beloofd een warme dag te worden. Haal voor mezelf een koude cola. Hoop dat die wel door mijn keel gaat. Bij de kerk kom ik mijn eerste lopende Santiago ganger tegen. Een duitse vrouw blijkt, ze heeft een grote schelp op haar rugzak. Geen praatgraag type. Dan maar eerst de cola in de schaduw en daarna even de kerk in. Jammer dan die gaat om 12 uur dicht. Sta voor een dichte deur. De cola rust heeft mij goed gedaan, op naar een rustige yoga/lunchplaats. Na zo'n 2 km vind ik er één. Om half 3 verder Le Puy is nog zo'n 10 km. Wat een hitte op die asfalt wegen. Tegen het eind van de middag komt Polignac in beeld met zijn imposante Don Jon/kasteel op de Puy (is een steile rotsige heuvel). Achter de volgende heuvel ligt dan Le Puy. Dat wordt een steile klim zo op het einde van de middag. Ik vecht mij de berg op. Maar daar ligt het dan Le Puy, ik ben hier al 2 jaar geleden geweest. Vanaf hier pak ik één van de oudste pelgrimsroutes door Frankrijk naar Spanje. De kamping ligt mooi aan mijn route, het is half 5. Mijn grootste prioriteit is mijn schoenen verhakt en verzoolt te krijgen. Nou dat viel tegen, de erg behulpzame kamping jongen, die goed Engels spreekt legt uit. Er is eenschoenmaker in Geant (supermarkt) en Auch. Deze laatste is het dichtste bij maar haar winkel is niet vaak open. Met de bus naar Geant is minimaal 3 kwartier, gezien het tijdstip, half 6, zijn ze al dicht voor ik er ben. Dan maar een taxi, hij belt er 1 voor mij. Mooi 6 uur bij de schoenmaker! Ja hij kan ze verzolen enz, woensdag klaar! Ff binnensmonds vloeken, niet morgen? Non druk bezet. Goede raad is duur, wat nu naar Auch? (ook een Supermarkt) Tja wat voor een keus heb ik, ik ben hier 1 dag. Als ik morgen een schoenmaker vind zijn mijn schoenen zeker niet dezelfde dag klaar. Of doorlopen op afgesleten schoenen, en afgesleten zijn ze na 1300 km! Lijkt mij ook niet goed. Het wordt een duur ritje Auch dan maar. Zowaar haar winkel is open! Een pittige Spaanse dame, blijkt later Arabisch te zijn, met gitwart haar. Haar hakkenbar heeft ook wel iets weg van een Noord Afrikaanse winkel. Overal ligt van alles, donker. Maar ze komt kompetent over. Morgenavond klaar!! Yessss, ik laat ook zien waar ze lekken. Ze kijkt denkt na, ze zal eens kijken wat ze kan doen. Ze heeft ook humor. Als ze zegt, je spreekt goed Frans (2e die dat zegt) zeg ik terug; dit is een noodgeval (op zijn Frans natuurlijk) we schieten allebei in de lach. Met de taxi terug naar de kamping, stevig ritje €22,- Op de kamping probeer ik wat te eten, die keel van mij, mummelend werk ik het naar binnen. Kan mijn mond niet helemaal open doen, sommige tongbewegingen zijn pijnlijk, slikken is een bewuste beslissing. Ik ga zo echt niet in een restaurant zitten! Dan voel ik me helemaal eenzaam, dus het laatste noodrantsoen opengemaakt heb ik een uur over gedaan, hapje kauwen slikken, slokje bier. Boekje lezend, morgen toch maar weer naar de Apotheek dit is dood vermoeiend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten